ایرانی ها ، مراقب سرطان پانکراس باشیدمطلب ارسالی ازhemn ghaderi
کیست تخمدان.شرکت تولید عرقیات وگیاهان دارویی کاکامانی
گیاهان دارویی.آموزش درمان.ساخت داروگیاهی

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان پانکراس از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران محسوب می‌شود که تعداد مبتلایان به آن در حال افزایش است.

 

دکتر ناصرابراهیمی دریانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: کاهش وزن و خارش از جمله علایم ابتلا به سرطان پانکراس هستند. مصرف سیگار، افزایش سن و نوع جنسیت نیز از عوامل موثر در ابتلا به این بیماری هستند چرا که مردان بیش از زنان، سرطان پانکراس را تجربه می‌کنند.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه افراد بین ۶۰ تا ۸۰ سال بیشتر به سرطان پانکراس مبتلا می‌شوند، گفت: مبتلایان به سرطان پانکراس بیش از مبتلایان به سرطانهای دیگر دچار افسردگی و کاهش وزن شدید می‌شوند. شدت افسردگی آنان معمولا به حدی زیاد است که به اشتباه در بخش روانی بیمارستان‌ها بستری می‌شوند این درحالیست که باید به سرطان پانکراس این بیماران توجه شود. اغلب این بیماران ساکت و آرام در رختخواب می‌خوابند و با کسی صحبت نمی‌کنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: پانکراتیت حاد و پانکراتیت ارثی، انواعی از پانکراتیت هستند که احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهند.

وی درباره انواع سرطان پانکراس و علایم آن گفت: گاهی اوقات دم پانکراس، سرطانی می‌شود. در این حالت بیمار دچار زردی نمی‌شود و درد شدیدی را تجربه می‌کند که مدتها ادامه پیدا می‌کند اما برخی مواقع سلول‌های سرطانی در سر پانکراس رشد می‌کنند. در این شرایط بیماری فرد با زردی و احساس درد همراه می‌شود البته زردی زودتر بروز می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد:‌ افراد برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پانکراس خودسرانه دارو مصرف نکنند و در صورتی که زمینه ژنتیک ابتلا به این بیماری را دارند، زیر نظر پزشک قرار گیرند. علاوه بر آن، وزن خود را در حالت متعادل حفظ کنند.

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: افراد مختلف به ویژه میانسالان و کهنسالان هر نوع زردی را نشانه ابتلا به بیماری هپاتیت ندانند چون ممکن است زردی، علامتی از ابتلا به سرطان پانکراس باشد. علاوه بر آن، هر دردی در ناحیه معده را درد معده تلقی نکنند.

وی با بیان اینکه دو نوع بیماری در پانکراس به وجود می‌آید، اظهار کرد: بخشی از این عوارض، التهابی هستند که به آن پانکراتیت گویند و بخش دیگری از بیماریهای پانکراس ناشی از ایجاد تومور سرطانی در این عضو هستند.

ابراهیمی دریانی افزود: التهاب پانکراس به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در این میان پانکراتیت حاد نسبتا شایع‌تر است. عمده‌ترین علت ابتلا به این بیماری در خارج از ایران، مصرف الکل و در داخل ایران سنگ‌های صفراوی است.

وی افزود: گاهی اوقات سنگهای صفراوی وارد مجاری صفراوی می‌شوند یا سنگ در انتهای مجاری صفراوی گیر می‌کند و باعث بسته شدن مجرای پانکراس می‌شود. در نتیجه بیمار احساس درد می‌کند بگونه‌ای که درد به کمر او سرایت کرده و بیمار برای کاهش درد به جلو خم می‌شود. این بیماران معمولا در قسمت فوقانی شکم احساس درد می‌کنند و ممکن است تهوع داشته باشند و استفراغ کنند.

ابراهیمی دریانی در ادامه گفت:‌ چاقی، مصرف برخی داروهای گیاهی و مواد مخدر نیز در ابتلا به پانکراتیت حاد موثر هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: گاهی اوقات پانکراتیت حاد، خفیف است. در این شرایط ابتلا به این بیماری نگران کننده نیست اما گاهی اوقات پانکراتیت حاد،شدید است که ابتلا به این نوع از بیماری می‌تواند به مرگ بیمار بینجامد چرا که ممکن است عوارض زیادی را برای او به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه عوارض پانکراتیت حاد متنوع است، اظهار کرد: این بیماری ممکن است هر قسمتی از بدن را دچار عارضه کند. به عنوان نمونه باعث کوری و نارسایی قلبی شود. افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن هم ممکن است دچار دیابت و درد شدید شوند و در نهایت سرطان پانکراس را تجربه کنند. مبتلایان به پانکراتیت مزمن اغلب اوقات برای تسکین درد خود به مواد مخدر معتاد می‌شوند.

ابراهیمی دریانی در پایان درباره عوامل ایجاد کننده پانکراتیت حاد، گفت: مصرف داروهای ادرارآور، برخی آنتی بیوتیک‌ها مانند سولفامیت‌ها، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، برخی ویروس‌ها مانند ویروس اوریون، بعضی عفونتهای باکتریایی، انگل‌ها و زهر عقرب و مار از جمله عوامل ایجاد کننده پانکراتیت حاد هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : 6 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط
آخرین مطالب